Od jakiego obrotu wypłacać prowizję pracownikowi w twoim salonie /klinice urody?

PORADNIK MANAGERA SALONU/KLINIKI URODY

Od jakiego obrotu wypłacać prowizję pracownikowi w twoim salonie /klinice urody?

Standardowy model wynagradzania pracowników w branży beauty to stała pensja oraz prowizja od wykonanych zabiegów. Są jeszcze inne modele, ale to temat na inne okazje.

Wszystko po to, by zmotywować swój zespół do wykonywania większej liczby zabiegów. Przez to by oni bardziej panowali nad swoim grafikiem i zachęcali klientki do zapisania się na kolejne wizyty.

W założeniach wszystko wychodzi dobrze, ale gdy zaczynasz obliczać opłacalność, to okazuje się, że czasem są takie miesiące, że Twój pracownik zarabia więcej od ciebie.

Załóżmy, że:

– pensja stała to najniższa krajowa, czyli brutto dla pracownika 3010 PLN (na rękę 2 363,56 PLN), co oznacza, że koszt dla pracodawcy to 3 626,46 PLN

– pracownikowi za wykonanie zabiegu płacisz 10% od ceny zabiegu (upraszczając załóżmy, że prowizja nie podlega ubruttowieniu)

 

Co się dzieje, gdy Twój pracownik w danym miesiącu zrobi obrót 7000 PLN?

 

Wtedy on/ona zarobi: 2363 PLN + 700 PLN = 3063 PLN

 

A Ty? Będziesz liczyć:

 

7000 PLN – 3626 PLN (wynagrodzenie) – 10%x7000 (prowizja dla pracownika) = 2674 PLN dla Ciebie. 

 

Oczywiście pamiętasz, że od tego musisz obliczyć jakieś materiały jednorazowe, bo urządzenie nie wymaga żadnych środków, typu krem. Wiesz, że co jakiś czas trzeba dokupować nową głowic i płacić ratę leasingową, ale pomyślisz, że zawsze przecież są koszty.

 

Jakie jest Twoje dziwienie, gdy okazuje się, że nie dość, że sama dużo pracujesz, to wciąż musisz dokładać do biznesu.

Jak to możliwe?

Po pierwsze: w powyższych obliczeniach nie uwzględniłaś kosztów stałych, które przypadają na danego pracownika w każdym miesiącu. Chodzi to u czynsz, raty leasingowe, wszelkie abonamenty, nakłady na reklamę, ale także fundusz remontowy i szkolenia.

Po drugie: zabrakło tu wyliczenia kosztów zmiennych przypadających na dany zabieg. Nawet jeżeli co pół roku musisz dokupić głowicę za 1000 PLN, to przecież nie powinno to iść z Twoich prywatnych pieniędzy.

Po trzecie: przemyśl wypłacanie prowizji pracownikowi powyżej konkretnego obrotu. Dopiero wtedy będziesz pewna, że nie tracisz.

 

Jak obliczyć próg opłacalności?

Oto przepis:

1. Policz koszty stałe

przypadające na salon np. 10 000 PLN. Podziel to na liczbę pracowników np. 4. Więc na 1 osobę wypada 10 000 PLN/4 = 2500 PLN

2. Pamiętaj o kosztach wynagrodzenia pracownika

czyli 3 626,46 PLN (całkowite koszty wynagrodzenia pracownika przy minimalnej krajowej na rok 2022)

3. Oblicz koszty zmienne przypadające na 1 zabieg

np. gdy głowicę trzeba wymienić co 50 zabiegów, to na jeden zabieg przypada: 1000 PLN/50 zabiegów = 20 PLN. Do tego dodaj jednorazowe materiały (prześcieradło, rękawiczki, środki dezynfekujące) np. 5 PLN. Co razem daje 25 PLN kosztów zmiennych przy danym zabiegu.

4. Napisz cenę usługi

np. 200 PLN

Użyj poniższego wzoru do obliczenia minimalnego obrotu pracownika, kiedy Ty jeszcze nic nie zarabiasz, a Twój pracownik otrzymuje tylko wynagrodzenie podstawowe :

 

[KOSZTY STAŁE PRZYPADAJĄE NA PRACOWNIKA + KOSZTY WYNAGRODZENIA)/ [1 – (KOSZTY ZMIENNE/CENA USŁUGI)]
 

Czyli (2500 PLN+ 3626 PLN)/ [1 – (25 PLN/200 PLN)] 

= 6126 / (1- 0,125) = 6126 /0,875 = 7001 PLN

Uwaga: jeżeli jesteś płatnikiem VAT weź do obliczeń ujednolicone koszty, np. wszystko w netto

 

 

Możesz wykorzystać poniższy uproszczony kalkulator:

Co to dla oznacza kwota 7001 PLN?

Gdy pracownik wykona zabiegów na 7001 PLN, to jego wynagrodzenie wyniesie 2 363 PLN na rękę, a Ty będziesz miała jedynie przyjemność z tego, że zapewniłaś pracownikowi pracę a jego/jej narzekania na niską pensję weźmiesz jako kolejne cierpienie w drodze do nieba.

Jeżeli wypłacisz pracownikowi prowizję (tu 10% od 7000 PLN, czyli 700 PLN), to oznacza, że dopłaciłaś do biznesu.

Dlatego warto ustalić minimalny próg obrotu dla pracownika, by było wiadomo, że dopiero powyżej niego płacisz pracownikom prowizję.

 

Domyślam się, że masz od razu dodatkowe pytania:

 

Co zrobić, gdy obecnie wypłacam prowizję od każdego zabiegu? Jak to zmienić, by pracownicy nie odeszli ode mnie?

Nie spodziewam się, że Twój zespół radośnie zareaguje na informację o tym, że zarabiają dużo i teraz będą zarabiać mniej, bo będziesz wypłacać prowizję dopiero po zrealizowaniu danego obrotu.

Jak obliczyć ten próg przy różnych zabiegach?

Różne zabiegi mają różne koszty zabiegowe, więc jak to uwzględnić, gdy dany pracownik wykonuje różne zabiegi (np. na twarz i na ciało)

Jak zmotywować pracowników do zwiększania obrotów, a nie realizowania tylko tego minimum?

A, co gdy pracownikom wystarczy najniższa pensja i nie będą chcieli starać się osiągać wyższe obroty?

O tym dowiesz się na najintensywniejszym kursie dla managerów i właścicieli salonów/klinik urody, czyli na AKADEMII MANAGERA BEAUTY

bussiness

AKADEMIA MANAGERA BEAUTY

finanse, zarządzanie, marketing i procedury sprzedaży w salonie i klinice urody

Trzydniowy intensywny kurs dla właścicieli i managerów 

czytaj także: