PORADNIK MANAGERA SALONU/KLINIKI URODY
Beauty Biznes na Plusie: 5 Wskaźników Zysku, które Warto Śledzić
Kto powinien skupić się na liczbach? Czy tylko duże firmy? Liczenie wskaźników pomaga odkryć to, w jaki sposób małym nakładem pracy (i pieniędzy) możesz podnieść swoje zyski.
Przeczytaj dokładnie ten artykuł, szczególnie, gdy:
- Wydaje Ci się, że dobrze zarabiasz, bo jest sporo klientów, ale wciąż nie masz pieniędzy na inwestycje, szkolenia czy remont
- Twoi ludzie przychodzą do ciebie po podwyżkę, ale ty nie masz z czego zapłacić
- Czujesz, że nie wykorzystujesz swojego potencjału, ale nie wiesz co mogłabyś robić, by było lepiej
Oto 5 wskaźników, które powinna śledzić każda właścicielka salonu/kliniki beauty, by kontrolować swój biznes i podnosić zyski.
1. Powracalność klientów
– sprawdzaj ilu klientów wraca do Ciebie na kolejne wizyty, gdy już raz skorzystają z Twojej usługi.
Ten wskaźnik powie Ci, czy klienci są zadowoleni z Twoich usług, bo chcą do Ciebie wracać, co jednocześnie obniża Ci koszt pozyskania klienta.
Jak to liczyć? Powinno Ci zależeć, by klienci po pierwszej wizycie przyszli przynajmniej raz w ciągu kolejnych dwóch miesiącach. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że klient przyzwyczai się do Twoich zabiegów i gdy będzie zadowolony z jakości, to będzie mniej podatny na zachęty innych salonów.
Załóżmy, że teraz jest wrzesień. Dlatego sprawdź liczbę nowych klientów w czerwcu (np. 40 osób). Następnie policz ilu z tych klientów przyszło ponownie do Twojej kliniki od czerwca do końca sierpnia (np. 10 osób)
Następnie podziel liczbę powracających osób przez liczbę nowych osób. Tu będzie 10/40, co daje wskaźnik 25%.
A taka liczba oznacza, że warto się zastanowić, dlaczego tylko 1 na 4 klientów wraca na kolejną usługę.
Co możesz zrobić? Sprawdzić:
- zadowolenie klientów (np. dzwoniąc do nich) i wychwycić braki w usłudze lub obsłudze
- czy Twoi pracownicy zachęcają do zapisania się od razu na kolejną wizytę
- czy nowi klienci zostali powiadomieni o Twojej szerokiej ofercie
Salony/kliniki z szeroką ofertą zabiegów na twarz i ciało (z wykluczeniem zabiegów typu manicure i stylizacja rzęs) powinny mieć powracalność klientów na poziomie 60-80%. Taki wskaźnik jest oznaką dużego zaufania klientów do danego miejsca, co daje szanse na stabilne wyniki w kolejnych miesiącach.
Zanim jednak będziesz podejmować działania marketingowe i takie, które wpłyną na ocenę Twojego zespołu, to uwzględnij:
- Czy powracalność dotyczy zabiegów, na których Ci zależy, to znaczy, tych z wyższą marżą. Klientka, która zaczęła przychodzić do Ciebie na zabieg na twarz a teraz wybiera tylko manicure, niestety zakłamuje Ci wyniki.
- Czy liczysz serie zabiegowe. Nie uwzględniaj do powracalności osób, które wykupiły karnety. Oczywiście bardzo Ci na tym zależy, ale wskaźnik powracalności głównie ma wskazywać na efektywność Twoich specjalistów w zachęcaniu do korzystania z szerokiej oferty
- Jak wskaźnik powracalności różni się w zależności od osób, które pracują u Ciebie w salonie. Już „na oko” widać kto ma więcej klientów, ale dzięki takim obliczeniom często wychodzi, że najlepszy specjalista nie radzi sobie z nowymi klientami. Co na dłużą metę będzie negatywnie wpływać na Twój biznes.
- Jak ten wskaźnik różni się w zależności od zabiegów – czyli jakiego zabiegu klienci nie chcą powtarzać
- Zmienność wskaźnika powracalności w czasie, ponieważ wahania sezonowe mogą być normalne dla Twojego biznesu
Gdy będziesz badać ten wskaźnik, to będziesz mieć bardziej zapełniony grafik bez konieczności inwestowania w reklamę.