W sumie gwoździa można przybić też butem, ale lepiej do tego służy młotek, a dodatkowo nie zniszczy się buta.

Potrzebuję nowych klientów – mówi właścicielka trzyosobowego salonu w Bydgoszczy – co mam zrobić?
– Co robiłaś do tej pory, by ich zdobyć?
– Wysłałam smsy z promocjami, ale jest mały odzew…

Użycie nieodpowiedniego narzędzia do realizacji obranego celu powoduje, że nie osiągasz takich wyników, jak to możliwe, a poza tym marnujesz narzędzie, które doskonale przyda się w innych okolicznościach.

W przypadku przytoczonym na początku, należałoby postawić na np. Facebooka lub pozyskanie klientów z polecenia, a smsy informujące o promocji w danym miesiącu używać tylko jako narzędzia do podtrzymywania pozytywnych relacji z klientami oraz utrzymania ich lojalności.

Sprawdź czy i w jaki sposób używasz narzędzi do realizacji celów sprzedażowych i promocyjnych.

POTRZEBA ZWIĘKSZENIA LICZBY NOWYCH KLIENTÓW

Takie działania powinny być prowadzone przez cały czas, ale są momenty, kiedy nie warto aktywować po raz kolejny swoich stałych klientów, bo np. za miesiąc będziesz mieć bardziej pasującą ofertę dla nich. Wtedy można skoncentrować się na wzmocnionej komunikacji zewnętrznej.

Sprawdź swoje narzędzia do pozyskiwania nowych klientów.

FACEBOOK, WWW

Czego się wystrzegać

- Umieszczania jedynie promocji, np. „zabieg X w tym tygodniu -20%". Klientka najpierw musi ci zaufać, że wiesz jak wykonywać dany zabieg oraz że wiele osób korzystało z twojego rozwiązania. Dopiero na końcu będzie ją interesowała cena.
- Wrzucania jedynie lub w większości zakupionych zdjęć, a nie własnych, ponieważ to nie pomaga cię poznać i polubić.

ZAPROSZENIE DLA PRZYJACIELA

Czego się wystrzegać

Wręczania wszystkim i w nieograniczonej ilości kuponów promocyjnych dla przyjaciela, ponieważ klientki nie będą doceniać twojego prezentu i szybciej wyrzucą twoją ulotkę niż przekażą ją swojej koleżance.

AKCJA ZEWNĘTRZNA

Czego się wystrzegać

- Rozstawiania roll-upu, rozdawania ulotek, gdy nie masz szansy porozmawiania z klientami o ich problemach i twoich rozwiązaniach.
- Zapraszania na wszystkie zabiegi do twojego salonu (czyli wręczania ogólnego spisu twoich możliwości).

INNA FIRMA

Czego się wystrzegać

Umawiania się z właścicielem współpracującej firmy jedynie na rozłożenie twoich ulotek, bez dodawania wartości danej firmie i poczucia zysku ich klientom.

WITRYNA, REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Czego się wystrzegać

Całorocznych, identycznych banerów z listą twoich zabiegów.

POTRZEBA ZWIĘKSZANIA SPRZEDAŻY

Maksymalizacja efektywności każdej wizyty powinna być tak oczywista, jak procedura wykonania zabiegu. Osiąga się to dzięki dobremu dopasowaniu rozwiązania do potrzeb klientki. Jednak by nie recytować całej listy zabiegów, które będą korzystne dla danej osoby, warto zdecydować się, co w danym okresie cały salon będzie promował (np. zachęcanie do wypróbowania oferty modelowania sylwetki dla tych osób, które do tej pory korzystały tylko z zabiegów na twarz).

Narzędzia do zwiększania sprzedaży powinny zostać szczególnie sprawdzone w tych salonach, w których jest duże obłożenie i wydaje się, że poziom przychodu osiągnął swoje maksimum.

PAKIETY

Uważaj na:

Rzeczywistość, tzn. czy jesteś w stanie wykonać dodatkowy masaż, inny zabieg, gdy masz duże obłożenie grafiku? W takim przypadku lepiej jest pakietować z zabiegami, które możesz wykonać w tym samym czasie (np. masaż głowy podczas zabiegu na twarz z maską) lub kosmetykami do pielęgnacji domowej.

SERIE ZABIEGOWE

Uważaj na:

Przekonywanie do zakupu serii zabiegów zanim klientka nie skorzysta przynajmniej z jednego i będzie przekonana, że chce kontynuować kurację.

KOSMETYKI PROFESJONALNE

Uważaj na:

Polecanie różnych i wielu kosmetyków (niekoniecznie dopasowanych do danego problemu klientki). Najważniejsze jest to, że one mają służyć osiągnięciu celu, który został ustalony podczas konsultacji z kosmetologiem (np. redukcja przebarwień).

BONY PODARUNKOWE

Uważaj na:

Ogólne reklamowanie bonów/voucherów podarunkowych typu: „zapraszamy do zakupu bonów na każdą okazję".

INNE/KOLEJNE ZABIEGI

Uważaj na:

Polecanie wszystkiego bez powiązania do danego klienta — gdy wszyscy mają prawo do tej samej promocji, przestaje ona być atrakcyjna, dlatego lepiej mów: „oferta dla pani, ponieważ jest pani u mnie 3 raz w ciągu 2 ostatnich miesięcy, to w podziękowaniu."

POTRZEBA ZWIĘKSZENIA CZĘSTOTLIWOŚCI WIZYT

Plan na drugą i trzecią wizytę powinien być bardziej oczywisty dla managera niż przygotowanie reklamy ściągającej nowych klientów.

Brak powrotu na drugą i kolejną wizytę wynika z braku inicjatywy pracowników salonu i przekonania, że klientka sama się umówi w innym terminie.

Nic bardziej mylnego! Klientka i tak będzie korzystać z zabiegów kosmetycznych, wystarczy więc dać jej dobry powód do wykonania tego u ciebie.

PROGRAM LOJALNOŚCIOWY

Sprawdź:

Czy klientka na pewno wie o tym, jak zdobywa punkty (np. za zabiegi, za polecanie) i czy wie, na co może zamienić swoje punkty.

ZAPIS NA KOLEJNĄ WIZYTĘ

Sprawdź:

Czy twój zapraszający komunikat nie jest zbyt ogólny, typu: „dobrze by było powtórzyć ten zabieg za dwa tygodnie".

UAKTYWNIENIE STAŁYCH I BYŁYCH KLIENTÓW

Sprawdź:

Czy klientka na pewno orientuje się z kim rozmawia? Nie dzwoń do klientów, którzy ostatnio byli u ciebie trzy lata temu.

EVENT DLA STAŁYCH LUB WYBRANYCH KLIENTÓW

Sprawdź:

Czy informacja o spotkaniu jest opisana atrakcyjnie oraz wyceniona, to zwiększa twoją wiarygodność w oczach klientów, do których dzwonisz.

MARKETING AUTOMATYCZNY

Sprawdź:

Czy uprzedziłeś klientów ile smsów/ e-maili i o jakiej treści otrzymają od ciebie każdego miesiąca, dzięki temu zmniejszasz prawdopodobieństwo, że twoja wiadomość będzie potraktowana jako reklamowy spam.

WNIOSKI?

Zabieganie, dużo klientów i małe, ale konieczne, bieżące sprawy zabierają czas na coś na pozór niepotrzebnego — spojrzenie na efektywność swoich działań. Jednak okazuje się, że wystarczy godzina w tygodniu na sprawdzenie: czy dobrze został obrany cel na obecny miesiąc, czy aktualna promocja spełnia oczekiwania (np. sprowadza nowych klientów), czy zostały już podjęte działania, by wspomóc realizację celu na przyszłe miesiące?

Dzięki temu można pracować efektywniej, a nie więcej i ciężej.