Zamknięcie salonów w czasie pandemii to definitywnie nie jest czas przy odbiorniku telewizyjnym w oczekiwaniu na ogłoszenie zdjęcia zakazu pracy salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Jednocześnie nie ma w tym nic dobrego, ale gdy nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić, to przynajmniej warto wykorzystać przestój na nadrobienie ważnych zadań. Oto 5 rzeczy, którymi powinnaś się zająć, by nie mieć poczucia straconego czasu.

1. OPRACUJ ŚCIEŻKĘ KLIENTA

  • Efektywność pierwszego kontaktu – zapisuj po co klienci dzwonią do twojego salonu, jakie zadają pytania. Notuj efekty takiej rozmowy. Tym samym sprawdzaj efektywność swoich reklam. Jeżeli klienci nie pytają o promowany zabieg, to trzeba zmienić strategię.
  • Skąd się biorą klienci – w jaki sposób pytać, i jak to robić przy każdej pierwszej wizycie. Zaplanuj także ankietę efektywności klientów w social mediach. Sprawdź, gdzie „bywają” twoje klientki (FB, IG, YT, TT), czy są aktywne? O czym chętnie czytają w social mediach?
  • Powitanie klienta – o czym powiadomić na początku wizyty, a co szczególnie powinna usłyszeć klientka, która jest pierwszy raz np. (o pełnej ofercie salonu, aktualnej promocji, powiększenie zamówienia, gdy pyta o. bony podarunkowe)
  • Przebieg wizyty w gabinecie – wraz z planem kuracji, polecaniem serii zabiegowej i kosmetyków
  • Pożegnanie: pakiet powitalny, reakcja na „nie” klientki, zachęcanie do zeskanowania kodu qr insta i działania po wizycie: sms, newsletter, kiedy telefon

oraz opracowanie regulaminów i działań także gdy klientka kupiła serię zabiegów, a nie pojawia się na wizycie

2. PLAN PROMOCJI

Razem z zespołem opracuj plan promocji i wpisów w social mediach. Pomyśl jaki „problem” będziecie poruszać każdego miesiąca. Opracuj do tego minimum 12 wpisów edukacyjnych i promocję, np. kupon na zabieg lub zniżkę.

 

Ważne:

  • Nie pisz o zabiegu (np. oczyszczanie wodorowe), ale o rozwiązaniu problemu (czyli oczyszczenie cery),
  • Pomyśl jakie „dylematy” i pytania w głowie mogą być twoje klientki i staraj się na nie odpowiadać np. czy warto robić oczyszczanie w salonie, a może wystarczy domowy peeling lub czym różni się oczyszczanie wodorowe od tańszego peelingu kawitacyjnego
  • Wykorzystaj różne formaty postów: foto/wideo z informacją, live, quiz, zagadka, ebook, chcecklista do pobrania.
  • Pamiętaj o angażujących początkach postów, np.
  • Oto sposób na {problem} bez {np. bólu, wrastających włosków, terapii za miliony}
  • Znasz popularny składnik kosmetyków X? On pojawia się często w reklamach, ale nie wiele osób, wie, że..
  • Cała prawda o tym jak .. {pozbyć się/osiągnąć}
  • Mały quiz. Dopasuj zabieg do efektu, który chcesz osiągnąć.
  • Pomyśl innych kanałach, które będą wspierać twoją promocję: co ma się pojawić w salonie (ramka, plakat, kod qr), na www, może w zaprzyjaźnionej kwiaciarni

3. SPRZEDAŻ KOSMETYKÓW ONLINE

  • Przygotuj zestawy na rozwiązanie problemu

– nie reklamuj danego kosmetyku ze względu na jego właściowości, ale opowiadaj o reakcji cer Twoich klientek, które zastosowały konkretne kosmetyki

– pomyśl o konkretnych problemach, jak skóra problematyczna, przesuszona, która utraciła jędrność

– przygotuj zestawy kosmetyków na dany problem, np. „must have” to żel do mycia twarzy i serum a pełna pielęgnacja domowa to 5 różnych kosmetyków

 

  • Przygotuj edukujące wpisy na FB/IG

– mów/pisz o błędach, checklistach i rozwiązaniach dla klientek, np.: 1) wstaw zdjęcia cery z jakimś problemem i zapytaj: „czy problem też cię dotyczy, czy chcesz poznać domowe sposoby na radzenie sobie z tym?” 2) Opisz błędy w pielęgnacji, które powodują ten problem, zapytaj: „czy chcesz poznać rozwiązanie?” 3) Podaj rozwiązanie -jakie kosmetyki pomogą Twoim klientkom i jak ich używać (powiedz też jak je kupić u Ciebie) 4) 3 czynniki decydujące o tym, że twoje kosmetyki działają: dopasowanie, używanie, marka

 

  • Sprawdź komu kończy się kosmetyk – zadzwoń z poradą

4. KONSULTACJE ONLINE

Zaproponuj możliwość konsultacji z tobą online, np. przez Messenger. Pamiętaj, że tą usługę (nawet darmową) trzeba promować tak samo jak inne płatne warianty. Chciałabym byś na stałe wprowadziła tę opcje u siebie w salonie. Najpierw w czasie przestoju możesz być dostępna każdego dnia w wyznaczonych godzinach, a później tylko w jeden dzień. Wszystko po to, by budować relacje z Twoimi klientkami i dawać im poczucie, że mogą właśnie z Tobą konsultować swoje problemy z cerą.

5. ANALIZA WYNIKÓW SALONU Z OSTATNICH 6 MIESIĘCY

Często zamiast zastanawiać się skąd wziąć klientów, okazuje się, że możesz zapełnić grafik klientami, którzy już raz byli w Twoim salonie. Ale do tego potrzeba większej analizy i sprawdzenia wręcz każdego klienta.

Polecam Ci, by przeliczyć wyniki całego salonu, ale także wziąć listy klientów i omówić każdą klientkę (na forum grupy), która była w salonie w ostatnim półroczu.

Sprawdź

– ile było klientów jednorazowych, omówić co się z nimi stało. Dlaczego nie umówiły się na kolejną wizytę? A jaka była dla nich propozycja? Jaki był przedstawiony plan zabiegowy? Co można było zrobić inaczej?

– ile osób korzysta tylko z jednego rodzaju zabiegów? W jaki sposób ich przekonać, że są także inne zabiegi w Twojej ofercie? Może wymyślić dla nich promocję, np. kupon w nagrodę, który będzie do wykorzystania na inne zabiegi

– ile osób nie kupuje kosmetyków? A ile osób tylko 1 krem, a nie całą linię? W jaki sposób zostali poinformowani o prawidłowej pielęgnacji domowej? Jakie były ich wymówki? Czy można jeszcze wrócić do rozmowy o profesjonalnych kosmetykach?

Jak to wszystko zrealizować?
Nie rezygnuj z rytmu pracy i codzienne spotykaj się z pracownikami, by dokładnie zrealizować te 5 punktów i po przerwie wrócić ze zdwojoną siłą.

Pobierz ten artykuł i inne ebooki dla managera salonu beauty